2013. június 25., kedd

Étlap hörcsögöknek

Egy kis segítséggel, Facebook-os gazdik segítségével összegyűjtöttem a helyes, megfelelő étlapot hörik számára. Remélem nem hagytam ki semmit, ha mégis akkor kommentbe lehet írni tapasztalataitokat, észrevételeiteket, és amit én kifelejtettem! :)

Magok/ táp:

A magok fontosak a fogkoptatás céljából, illetve a benne található olajok végett. Lehet házilag bekeverni, így biztosak lehetünk benne, hogy minden megtalálható benne, amire állatkánknak szüksége van, de lehet venni is kisebb-nagyobb kiszerelésekben. Ennél az esetnél figyelni kell, mert vannak olyan keverékek melyekbe csak pár dolog található, s van, ami meg tele van rakva mindenféle finomsággal. A tápok közül személy szerint eddig eggyel akadt gondom, és nem ajánlom senkinek. A Panzi márkájú (akkor még dobozos kiszerelésű) hörcsög táp nálunk kerülendő, mivel meg van kukacosodva. Eddig ahányszor vettem olyat, hogy „na, jó talán, csak azaz egy volt olyan”, annyiszor csalódás ért. Az összesből 3-4 nap után előmásztak a kikelt kis fehér kukacok, és eléggé undorító volt látni. 

Én házilag szoktam nekik még napraforgót, kukoricát morzsolni, és kiszárítani. De nem kötelező lemorzsolni oda adható nekik a kukorica torzsástól vagy a napraforgó mag akár morzsolatlanul szeletben, így egy kis feladatot is kap a höri, ahhoz hogy ehessen belőle, nem pedig „csak” zabál. Illetve mikor a tök már szépen megnőtt a kertben, és azt kapnak a szőrgombócok, vagy épp ebédet főzünk belőle a magokat szellős meleg helyen ki szoktam teríteni és kiszárítom. Finom jutalom falat és csemege, nagyon kapós nálunk!

Diófélék:

Imádják a hörik a diót, mandulát, kesudiót, mogyorót. Nálunk a nagyon a barackmag megy nagyon. mikor szezonja van általában 1 kilónyi barackmagot török fel és a manduláját teszem félre nekik. Nagyon szeretik!
Lényegében az összes diófélét megeszik, de csak keveset szabad adni nekik a magas olajtartalom végett.

Gyümölcsök:


Szabad pálya. Itt sokszor a höri ízlése szabja meg, hogy mit kapjon és mit ne. Alma, körte, málna, barack, cseresznye, megy, banán, dinnye –sárga és görög-, szilva mind szabad. Az olyanok, mint a narancs és kivi, illetve hasonló „savasabb” gyümölcsökkel vigyázni, csak keveset a savtartalom miatt.
Nálunk az eper is kelendő, de nem a bolti, hanem a házi kertben szedet.
Igazából a kertben termesztett dolgok közül mindennek szabad útja, viszont a boltban vetteknek ajánlott az alapos mosás a vegyszerek végett.
Az almának a magja veszélyes, mérgező a hörcsögök számára sokak szerint, bár nálam már ettek alma magot még sem történt baj, azért jobb az elővigyázatosság. Ezt azért írom, hátha valahol olvassátok én pedig nem említettem meg.


A gyümölcsök nem csak frissiben adhatok nekik, akár fagyasztva nyáron, hogy hűsítsenek, vagy aszalva is tálalhatók. Főve is megeszik, mint „kompótot”, ám ez esetben fűszerezni tilos, illetve csak keveset, mert hamar berohad, hogyha elraktározza a höri. Én mondjuk annyira nem ajánlom, mert beragadhat a pofazacsiba, ami kellemetlenséget okoz.

Zöldségek:

Szinte minden mehet. Paradicsom, paprika, sárgarépa – ezt sokan nem szeretik, én almával összereszelve adom, így elfogyasztják, simán nem -, zeller, saláták, sóska, spenót, borsófélék – héjával együtt is – tök, patisszon, uborkafélék…
Sok helyen hallani, hogy a „K” betűs zöldségeket tilos adni, indok nem sok van rá, de tilos – mondják. Én indoknak talán annyit mondanék, hogy sok benne a keményítő, de ennek ellenére sem tilos az összes. Nálunk például sokszor kapnak káposztát és még senki sem lett rosszul tőle, sőt szeretik. Hallottam már olyanról, hogy karfiolt is eszik. Ez a kettő szerintem kivétel. A krumpli viszont tényleg méreg nyersen, főve viszont imádják. Főleg ha öntetként egy kis tejfölt is kapnak hozzá!
Retket, amelyik szereti az kaphat, ám csak kisebb mennyiségekben mert puffasztó lehet nagy mennyiségben. Nálunk nem mindenki szereti, de van aki egyből rácuppan.
Sárgarépát is eszik főve, talán még jobban, mint nyersen, de itt is vigyázni kell, mint a kompótokkal, hogy beragadhat a pofazacskóba és gyorsan romló étel, vagyis nem szerencsés ha raktározni próbálja a höri.

Növények:

Ami még adhatók a höriknek:
  • tyúkhúr (bár én ezt még nem adtam nekik)
  • gyermekláncfű/pitypang zöldje: vannak, akik kis mértékben a virágját is adják nekik, bár én elővigyázatos vagyok és inkább nem, csak a levelét.
  • lóhere: imádják, csak mire összeszed belőle az ember egy nagy adagot, hogy mindenkinek jusson „befonja a haját”! :)
  • lucerna
  • széna: igaz ez szárított fű, gyógynövények, sokszor csak vackot építenek belőle, de eszegetni is szokták. Mondjuk ebből én még csak kereskedésben vettet használtam, házilag nem állítottam elő.

+ finomságok, illetve energiaforrások:

Fontos a megfelelő fehérje bejuttatása a szervezetbe az egészség érdekében. Ez több formában is adható nekik:
  • kutya/macska száraztáp: igen, kaphatnak, ám nincs garancia rá, hogy meg is szereti és elfogyasztja. Viszont fehérje tartalmon kívül még fogkoptatás céljából is remek!
  • tejtermékek (fűszermentes, natúr): joghurt, tejföl, sajt, túró – de csak mértékkel!
  • A gyümölcsjoghurtot vagy ízesítettet, amit boltba kapunk ne adjunk nekik, mert azokban minden van kivéve gyümölcs. Ha annyira ragaszkodunk hozzá, akkor natúr joghurthoz keverjünk apróra vágott/ összeturmixolt/ villával vagy kanállal összenyomkodott gyümölcsöt.
  • lisztkukac: kereskedésekben lehet venni szárítva, vagy akár otthon is „tenyészthetjük” őket (fúj xD ). Nagyon ínyenc csemege, és tápláló – csak gyomor kell hozzá, nekünk gazdiknak, hogy kézbe vegyük és odaadjuk!
  • nyalósó: kereskedésbe lehet venni. Egy só tömb, amit kénye-kedve szerint nyalhat, rághat a höri. Ásványi anyagok szervezetbe juttatása végett jó, de ha valaki nem akar rá külön költeni se lesz hű de nagy baj.
  • főtt tojás: ismételten egy fehérje bomba. Héjjával együtt adható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése